Zapraszamy do Fromborka!

ul. Katedralna  8
14-530 Frombork

„Utkwiły bowiem we mnie Twoje strzały”. Anatomia zarazy

Nie karć mnie Panie, w Twoim gniewie
i nie karz mnie w Twej zapalczywości!
Utkwiły bowiem we mnie Twoje strzały
i ręka Twoja zaciążyła nade mną.
Nie ma w mym ciele nic zdrowego na skutek Twego zagniewania,
nic nietkniętego w mych kościach na skutek mego grzechu.
Bo winy moje przerosły moją głowę,
gniotą mnie jak ciężkie brzemię.
(Psalm 38, 2-5)

Zaraza towarzyszyła i towarzyszy wszystkim cywilizacjom i społeczeństwom, kształtując ich historię, zwyczaje i kulturę. Jej na przemian rosnący i malejący oddech powodował, że stanowiła zarówno przekleństwo, jak i codzienność, była oczekiwanym doświadczeniem, wywołującym zawsze ten sam rodzaj strachu i odrazy. Wydawało się, że świat nie może bez niej istnieć. Przychodziła cicho, z pokorą, otulona w słońce, porą późnego lata, by po chwili przeobrazić się w furię, która jesiennym oddechem zmiatała ludzki i zwierzęcy żywot. Zaprzyjaźniona ze Śmiercią, jak jej bliźniacza siostra, gasiła los, wywracała porządek społeczny do góry nogami, czyniła władcą strach i samotność, przyprowadzała rozpacz, biedę i głód. Zezwalała by człowiek padł na kolana i w pokorze uznał własną małość i grzeszność wobec bóstwa/wobec Boga/wobec Sacrum/wobec Natury…

Od czasów starożytnych postrzegano zarazę jako karę zesłaną przez Sacrum na człowieka wskutek jego grzechów, przy czym wyobrażano ją sobie jako deszcz strzał, grotów, pocisków zrzuconych z nieba (złowieszczy aspekt strzały objawia się już w samej nazwie, w j. greckim oznaczał ją wyraz tokson, od którego utworzono słowo toksikon – trucizna).

Starożytnych bogów plagi Apolla, Artemidę i Herkulesa łączyła porażająca moc zsyłania gorączki i zarazy przy pomocy deszczu strzał. Motyw miecza/strzał/grotów/pocisków/błyskawic wymierzonych jako kara na grzeszną ludzkość pojawia się również wielokrotnie w Biblii (najczęściej w Psalmach i księgach profetycznych).

W średniowieczu i czasach nowożytnych topos zarazy pojmowanej jako „boski bicz”, „boska kara”, „strzały boskiego gniewu” trwał nadal. Epidemia była wyrazem mściwości Boga, Jego siły i gniewu, obrazowała boską dezaprobatę, odpowiedź na pogwałcenie praw moralnych.
Tak mocne zjawisko społeczne, medyczne i kulturowe jakim były kolejne epidemie nie mogło -co wydaje się oczywiste-nie wpłynąć na sztukę, stąd intensywna obecność tego tematu w literaturze, malarstwie czy rzeźbie.

W trakcie trwania zarazy fundowano ołtarze i obrazy z wizerunkiem świętych leczących, stawiano tzw. dżumowe kolumny – kamienne słupy z figurą morowego patrona oraz dżumowe krzyże. W kościołach umieszczano epitafia osób zmarłych na zarazę, które w jakże ulotny sposób zachowywały na chwilę portret tych, którzy odeszli nagle… Powstawały dzienniki czasów zarazy, morowe kazania i pieśni. Ściśle związane z epidemicznym czasem były również ikonograficzne przedstawienia tzw. Triumfu Śmierci.

Utkwiły bowiem we mnie Twoje strzały. Anatomia zarazy – to wystawa czasowa, która w oparciu o zachowane dokumenty i dzieła sztuki, przybliża złożoność pojęcia zarazy, ukazując szczególny sposób jej postrzegania przez ludzi żyjących w średniowieczu i czasach nowożytnych.

W części pierwszej zobrazowano medyczne i para-medyczne sposoby ochrony przed epidemią, począwszy od działań chirurgów dżumowych (specyfika form leczenia, strój medyka – jego ikonografia i zastosowanie), przez bogate wykorzystywanie naturaliów i leków, aż po posługiwanie się amuletami. Z dzisiejszej perspektywy szczególnie interesujące wydają się tzw. paszporty dżumowe (z kolekcji prywatnej Pana Emila Przepiórskiego) – pełniące dawniej formę dokumentu umożliwiającego poruszanie się zdrowego człowieka w epidemicznym świecie. Przywołano tu również postać żyjącego w XVIII wieku Andreasa Georga Helwinga, który dał się poznać nie tylko jako troskliwy pastor (grzebiący zwłoki zmarłych na dżumę mieszkańców Węgorzewa), ale także jako znawca roślin, które polecał w celu ochrony przed zarazą.

Część środkową ekspozycji poświęcono ikonograficznemu wizerunkowi Śmierci. Zaprezentowano dwa obrazy z XVI i XVIII wieku ukazujące Triumf Śmierci (z Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie oraz z Sanktuarium Matki Bożej Gidelskiej w Gidlach), a także przerys graficzny fragmentu (zaginionego dzisiaj) epitafium Fryderyka Spillera (1633–1638) z kościoła pw. Św. Jerzego w Kętrzynie, ukazującego Triumf Śmierci na tle widoku Kętrzyna (ilustracja znajduje się w zbiorach Biblioteki Muzeum im. W. Kętrzyńskiego w Kętrzynie). Motyw portretów komemoratywnych, łączonych z czasem zarazy reprezentują dwa obiekty: Epitafium sióstr von Kikoll (1727) z kościoła pw. Wniebowzięcia N. M. Panny w Rychnowie, na którym trzy z pięciu ukazanych dziewcząt zmarło w wyniku epidemicznego zarażenia oraz Portret pastora Andrzeja Kowalewskiego (1725, szkoła królewiecka) z kościoła ewangelicko-augsburskiego w Mikołajkach. W czasie najtragiczniejszej epidemii dżumy w Mikołajkach, która miała miejsce w 1711 roku zmarła połowa ludności miasta (osiemset osób), w tym żona pastora i siedmioro dzieci. Dramat i rozpacz Andrzeja Kowalewskiego dokumentował nie tylko jego powściągliwy, milczący portret, ale także tablica epitafijna (zaginiona dzisiaj), na której pastor Kowalewski – z uwagi na tak wielką stratę najbliższych mu osób – został określony boleśnie w epitafijnym wierszu jako pruski Hiob. W tej części wystawy zaprezentowano również dwa przedstawienia alegoryczne: Malowane drzwi z motywem „Tańca Śmierci” (ok. poł. XVIII w.) z kościoła w Dworkowie na Żuławach, obecnie w Muzeum Archeologiczno-Historycznym w Elblągu oraz Alegorię przemijania (XVIII w.) z kościoła ewangelicko-augsburskiego pw. Św. Jerzego w Pasłęku.

Ostatnią, trzecią część ekspozycji zadedykowano sakralnym formom „uleczania”, prezentując kult i ikonografię świętych uzdrowicieli oraz patronów anty-epidemicznych, takich jak: św. Sebastian (feretron z 1771 roku, z kościoła pw. Św. Michała Archanioła i Matki Bożej Szkaplerznej w Postolinie), św. Roch (XVIII-wieczny obraz z Sanktuarium Matki Bożej Królowej Pokoju w Stoczku Klasztornym, odwrocie feretronu z 1771 roku z kościoła pw. Św. Michała Archanioła i Matki Bożej Szkaplerznej w Postolinie), św. Tekla (XVIII-wieczny obraz z Sanktuarium Matki Bożej Gidelskiej w Gidlach, XVIII-wieczny obraz z kościoła pw. Św. Anny w Krasnej Łące) i św. Rozalia (XVIII-wieczny obraz z kościoła pw. Świętej Małgorzaty w Rogiedlach, XIX-wieczny obraz z kościoła pw. Świętego Jana Apostoła i Ewangelisty (Sanktuarium Bożej Opatrzności) w Bartągu, XVII-wieczny obraz z Domu Zakonnego Sióstr Świętej Katarzyny w Ornecie). Dodatkowo przywołano również postać św. Alojzego Gonzagi (XIX-wieczny obraz z kościoła pw. Trzech Króli w Kolnie koło Reszla). W trakcie trwania stanów epidemicznych wiele zakonów pomagało w opiece szpitalnej nad chorymi, przez co zakonnicy niejednokrotnie również zarażali się i umierali. Św. Alojzy Gonzaga, należący do jezuitów poniósł śmierć, w wyniku wielkiego oddania i zaangażowania się w pomoc chorującym na dżumę, która zaatakowała Rzym w latach 1590-1591. Wątek cudownego uleczania podsumowuje na ekspozycji niezwykle poruszający tekst, jakim jest pisana ręcznie Suplikacja – Modlitwa do Najświętszej Maryi Panny z prośbą o ochronę przed epidemią cholery (poł. XIX w., Flandria (?) ze zbiorów Muzeum Mikołaja Kopernika we Fromborku.
Zaprezentowane na wystawie eksponaty są zaledwie okruchem pamięci minionych czasów, śladem ludzkich lęków i niepokojów, śladem braku mocy człowieka wobec słabości ciała i znakiem wielkości władającej nad światem Śmierci.

Strach przed zarażeniem był wynikiem ogólnospołecznej mentalności, która kształtowała ówczesnego człowieka – istotę zbudowaną z lęków własnych i cudzych. Jednocześnie ten sam strach doprowadzał do większej ilości zarażeń i zgonów, o czym pisali w średniowieczu i czasach nowożytnych duchowni, jak i medycy – świadkowie czasu zarazy.

Manasse Stoeckel, gdański chirurg i lekarz dżumowy, napisał w swoim dziele Ammerkungen welche Bey der Pest… (1710):
mówię to z czystym sumieniem, na moich rękach więcej umarło ze strachu przed chorobą niż z powodu jej okrucieństwa […] ach, jakże szybko mogą uśmiercić strach i trwoga.
(cytat za: K. Pękacka-Falkowska, Dżuma w Toruniu w trakcie III wojny północnej, Lublin 2019)

Wystawa Utkwiły bowiem we mnie Twoje strzały. Anatomia zarazy przywraca pamięć o zdarzeniach minionych, ale też zadaje pytania… Czy człowiek dzisiejszy, nadal doświadczany epidemiami, w tym epidemią z 2020 roku, jest w stanie odnaleźć we własnym sercu pokorę wobec wielkości Natury? Jak bardzo różnimy się od ludzi żyjących kila stuleci wcześniej? A może wcale się od nich nie różnimy?

Warto pamiętać, że doświadczenie zarazy jest naszą traumą pokoleniową, którą w sobie nosimy, która jest w naszym krwiobiegu, płynie w naszych żyłach i wystarczy tak niewiele byśmy sobie o niej przypomnieli w pewien letni dzień…

Jowita Jagla

Utkwiły bowiem we mnie Twoje strzały. Anatomia zarazy.

Wystawa w Szpitalu św. Ducha (Dział Historii Medycyny Muzeum Mikołaja Kopernika)
ul. Stara 6, Frombork

maj 2025 – luty 2026

Scenariusz wystawy:
Jowita Jagla

Koncept scenograficzny wystawy:
Jowita Jagla

Kurator wystawy:
Jowita Jagla

Realizacja wystawy:
Jowita Jagla, Paulina Dudek-Sobieska

Realizacja techniczna wystawy:
Andrzej Długołęcki, Dariusz Grzesiak, Paweł Chorostian

Multimedia/Promocja:
Żaneta Wlizło, Zoriana Polenik, Dorota Wójcik

Opracowanie graficzne:
Janusz Goliński

Krawiectwo/Strój Lekarza dżumowego:
Wiesława Długołęcka

Współpraca:
Archidiecezja Warmińska, Olsztyn
ks. dr hab. Marek Jodkowski (Konserwator Archidiecezji Warmińskiej)
Diecezja Elbląska
ks. Andrzej Starczewski (Konserwator Diecezji Elbląskiej)
ks. dr hab. Wojciech Zawadzki (Dyrektor Archiwum Diecezji Elbląskiej)
dr Tomasz Sioda

Przygotowanie konserwatorskie obiektów:
Pracownia Konserwacji Zabytków Ewa Olkowska, Olsztyn 

Zdjęcia:
Bożena i Lech Okońscy

Kościoły, kapliczki, muzea, instytucje naukowe i kolekcje prywatne reprezentowane na wystawie:
Kościoły Archidiecezji Warmińskiej:
Kościół pw. Świętego Jana Apostoła i Ewangelisty, Sanktuarium Bożej Opatrzności, Bartąg
Kościół pw. Trzech Króli, Kolno
Kościół pw. Świętej Małgorzaty, Rogiedle
Kościół pw. Wniebowzięcia N. M. Panny, Rychnowo

Kościoły Diecezji Elbląskiej:
Kościół pw. Św. Anny, Krasna Łąka
Kościół pw. Św. Michała Archanioła i Matki Bożej Szkaplerznej, Postolin

Kościoły / Parafie Ewangelicko-Augsburskie:
Kościół Ewangelicko-Augsburski pw. Św. Jerzego, Pasłęk, filiał Parafii Ewangelicko-Augsburskiej w Ostródzie
Parafia Ewangelicko-Augsburska pw. Świętej Trójcy, Mikołajki

Zgromadzenia zakonne/ Sanktuaria/ Klasztory/ Seminaria:
Dom Zakonny Sióstr Świętej Katarzyny, Orneta
Sanktuarium Matki Bożej Gidelskiej, Gidle
Sanktuarium Matki Bożej Królowej Pokoju, Stoczek Klasztorny

Muzea:
Muzeum Archeologiczno-Historyczne w Elblągu
Muzeum Mikołaja Kopernika we Fromborku
Muzeum im. Wojciecha Kętrzyńskiego w Kętrzynie
Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie

Zbiory prywatne:
Kolekcja prywatna Emila Przepiórskiego, Warszawa

Na plakacie:
Święty Roch i zadżumieni, XVIII w., Sanktuarium Matki Bożej Królowej Pokoju w Stoczku Klasztornym

Udostępnij
Skip to content